TOP 5 lietotie busiņi vasaras ceļojumiem un Dziesmu svētkiem – ko izvēlas latvieši?


Foto: pexels.com

Kad Latvijā sākas Dziesmu un deju svētki, vasaras nometnes, ekskursijas un ģimeņu ceļojumi, viens auto veids kļūst neaizvietojams – busiņi jeb pilna izmēra miniveni. Tie piedāvā gan 7–9 sēdvietas, gan iespēju pārvadāt mantas, teltis un instrumentus. Turklāt tie kļūst arvien populārāki arī kā ceļojumu mājvietas – daudzi tos pārveido par kemperiem.

Šajā rakstā aplūkojam TOP 5 lietotos busiņus Latvijā, kurus visbiežāk iegādājas ceļošanai, grupu pārvadāšanai un ģimenes braucieniem.

1.Volkswagen Multivan / Transporter T5–T6 (2003–2019)

Kāpēc populārs:

VW Multivan ir etalons busiņu klasē. Tas tiek pamatoti uzskatīts par vienu no kvalitatīvākajiem un daudzpusīgākajiem busiņiem – īpaši, ja meklē komfortu, modularitāti un uzticamību.

Plusi:

  1. Pieejamas 7–9 vietas ar pielāgojamu interjeru.
  2. Kvalitatīvs salons, ērti sēdekļi, laba trokšņu izolācija.
  3. Bagātīgs rezerves daļu klāsts Latvijā.

Mīnusi:

  1. Populārs arī zagļu vidū – jānodrošina ar signalizāciju un GPS. Jāapdrošina!
  2. 2.5 TDI dzinējiem (agrīnajiem T5) iespējamas problēmas ar eļļas sūkni un sadales vārpstu.
  3. Multivan versijas ar bagātīgu aprīkojumu – dārgākas apkopē un remontā.

Vidējā cena Latvijā:

T5 (2005–2010): €6000–€10 000

T6 (2016+): €15 000–€25 000

Padoms:

Ja meklē labāko cenas un uzturēšanas attiecību – izvēlies T5 ar 1.9 TDI (77 kW) motoru.

Ja svarīgs komforts – Multivan Highline būs vispusīgākais variants.

2.Ford Transit (2007–2016, Custom versija)

Kāpēc populārs:

Ford Transit pasažieru versija (Tourneo / Custom) ir pieprasīts risinājums gan ģimenēm, gan uzņēmumiem. Tas piedāvā līdz 9 vietām, lielu bagāžnieku un uzticamu dīzeļmotoru klāstu.

Plusi:

  1. Daudz vietas, labs salons arī otrajā un trešajā rindā.
  2. Pieejamas dažādas virsbūves garuma un jumta augstuma versijas.
  3. Ļoti izdevīgas cenas tirgū salīdzinājumā ar VW Multivan.

Mīnusi:

  1. Agrīnie 2.2 TDCi dzinēji var ciest no degvielas sūkņa un EGR problēmām.
  2. Augsts trokšņu līmenis, īpaši furgona versijām.
  3. Piekare ar laiku prasa uzmanību (īpaši priekšas sailentbloki).

Vidējā cena Latvijā:

€5500–€9500

Padoms:

Ja iespējams, meklē Tourneo Custom (2012+) versiju – tā ir klusāka un komfortablāka. Pirms iegādes pārbaudi, vai auto nav ievests kā “pārbūvēts furgons”.

3.Renault Master Passenger (2010–2018)

Kāpēc izvēlas:

Master ir lielākā izmēra busiņš ar līdz pat 17 sēdvietām. Piemērots koru, deju kolektīvu, bērnu grupu vai tūristu pārvadāšanai. Izvēlas arī tie, kas vēlas pārbūvēt par augsta standarta kemperi.

Plusi:

  1. Ļoti daudz vietas.
  2. Daudziem modeļiem ir klimatkontrole arī otrajā zonā.
  3. Dzinēji (īpaši 2.3 dCi) salīdzinoši uzticami, ja tiek pareizi kopti.

Mīnusi:

  1. Nav piemērots ikdienas lietošanai pilsētā – apgrūtinoša manevrēšana.
  2. Var būt agrāk ticis ekspluatēts profesionālā režīmā (pārvadājumi, noma) – liels nolietojums.
  3. Elektronikas gļuki (it īpaši bremžu un apgaismojuma sensori).

Vidējā cena Latvijā:

€7000–€12 000 (Passenger versijas)

Padoms:

Veic padziļinātu diagnostiku – bieži tiek slēpti ļoti lieli nobraukumi un defekti.

Iegādei izvēlies reģistrētu pasažieru versiju, nevis furgona pārbūvi.

4.Chrysler Grand Voyager (2008–2015)

Kāpēc populārs:

Lielisks komforta busiņš ar 7 sēdvietām, automātu un tipisku “amerikāņu sajūtu”. Piemērots ģimenēm, kas vēlas ērti ceļot, bet nevēlas furgona tipa vadāmību. Žanra klasika viennozīmīgi.

Plusi:

  1. Slīdošās durvis, ērta iekāpšana.
  2. “Stow’n’Go” sistēma – sēdekļi pazūd grīdā.
  3. Komfortabla gaita, laba skaņas izolācija.

Mīnusi:

  1. Remonta izmaksas augstākas (īpaši automātiskajai kārbai).
  2. Elektronikas kļūmes (durvis, gaisa spilveni, multimediji).
  3. Augsts degvielas patēriņš pilsētā.

Vidējā cena Latvijā:

€4500–€8000

Padoms:

Pērkot, obligāti pārbaudi automātisko kārbu, aizmugures amortizatoru stāvokli un vai darbojas visas elektriskās durvis.

5.Mercedes-Benz Vito / Viano (2004–2014)

Kāpēc izvēlas:

Vito pasažieru versija (Viano) ir ideāla luksusa klasei līdz 8 vietām. Tiek bieži izmantots transfēriem, korporatīviem braucieniem un reprezentācijai.

Plusi:

  1. Prestižs, laba vadāmība.
  2. Pieejami jaudīgi CDI dīzeļdzinēji.
  3. Lieliska skaņas izolācija un bagātīgs aprīkojums (Viano versijā).

Mīnusi:

  1. Slikta korozijas aizsardzība (īpaši T1N un agrīnie W639).
  2. Dārgas rezerves daļas un remonts salīdzinājumā ar Ford vai Renault.
  3. Aizmugurējo durvju un bremžu sistēmas īpatnības.

Vidējā cena Latvijā:

€6500–€11 000

Padoms:

Obligāti pārbaudi rūsas stāvokli, īpaši apakšā, pie sliekšņiem, ap bākas zonu. Viano versijas ar gaisa piekari – pārbaudi kompresora darbību un pneimatiku.

Foto: pexels.com

Kopējie ieteikumi, iegādājoties lietotu busiņu:

  1. Pārbaudi reģistrācijas tipu – pasažieru versijas nereti tiek pārbūvētas no kravas busiem.
  2. Veic pamatīgu diagnostiku un pārbaudi reālo nobraukumu.
  3. Apsver ekspluatācijas izmaksas: eļļas apjoms, riepas, bremzes un apdrošināšana šiem auto var būt dārgāka.
  4. Uzreiz budžetē ~€300–€500 pirmreizējai apkopei (jostu, šķidrumu, filtru maiņai).
  5. Apdomā novietošanas vietu – daudzi busiņi nav piemēroti pazemes vai standarta autostāvvietām.

Ja meklē busiņu ceļojumiem, pasākumiem vai lielākai ģimenei, Latvijā pieejamie modeļi piedāvā plašu izvēli – no praktiskā Ford Transit, komfortablā Grand Voyager, līdz luksusa Viano vai vispusīgā Multivan. Katram ir savi plusi un riski – viss atkarīgs no tava mērķa, budžeta un gatavības uzturēt šāda tipa auto.