TOP 5 lietotie busiņi vasaras ceļojumiem un Dziesmu svētkiem – ko izvēlas latvieši?
Foto: pexels.com
Kad Latvijā sākas Dziesmu un deju svētki, vasaras nometnes, ekskursijas un ģimeņu ceļojumi, viens auto veids kļūst neaizvietojams – busiņi jeb pilna izmēra miniveni. Tie piedāvā gan 7–9 sēdvietas, gan iespēju pārvadāt mantas, teltis un instrumentus. Turklāt tie kļūst arvien populārāki arī kā ceļojumu mājvietas – daudzi tos pārveido par kemperiem.
Šajā rakstā aplūkojam TOP 5 lietotos busiņus Latvijā, kurus visbiežāk iegādājas ceļošanai, grupu pārvadāšanai un ģimenes braucieniem.
1.Volkswagen Multivan / Transporter T5–T6 (2003–2019)
Kāpēc populārs:
VW Multivan ir etalons busiņu klasē. Tas tiek pamatoti uzskatīts par vienu no kvalitatīvākajiem un daudzpusīgākajiem busiņiem – īpaši, ja meklē komfortu, modularitāti un uzticamību.
Plusi:
- Pieejamas 7–9 vietas ar pielāgojamu interjeru.
- Kvalitatīvs salons, ērti sēdekļi, laba trokšņu izolācija.
- Bagātīgs rezerves daļu klāsts Latvijā.
Mīnusi:
- Populārs arī zagļu vidū – jānodrošina ar signalizāciju un GPS. Jāapdrošina!
- 2.5 TDI dzinējiem (agrīnajiem T5) iespējamas problēmas ar eļļas sūkni un sadales vārpstu.
- Multivan versijas ar bagātīgu aprīkojumu – dārgākas apkopē un remontā.
Vidējā cena Latvijā:
T5 (2005–2010): €6000–€10 000
T6 (2016+): €15 000–€25 000
Padoms:
Ja meklē labāko cenas un uzturēšanas attiecību – izvēlies T5 ar 1.9 TDI (77 kW) motoru.
Ja svarīgs komforts – Multivan Highline būs vispusīgākais variants.
2.Ford Transit (2007–2016, Custom versija)
Kāpēc populārs:
Ford Transit pasažieru versija (Tourneo / Custom) ir pieprasīts risinājums gan ģimenēm, gan uzņēmumiem. Tas piedāvā līdz 9 vietām, lielu bagāžnieku un uzticamu dīzeļmotoru klāstu.
Plusi:
- Daudz vietas, labs salons arī otrajā un trešajā rindā.
- Pieejamas dažādas virsbūves garuma un jumta augstuma versijas.
- Ļoti izdevīgas cenas tirgū salīdzinājumā ar VW Multivan.
Mīnusi:
- Agrīnie 2.2 TDCi dzinēji var ciest no degvielas sūkņa un EGR problēmām.
- Augsts trokšņu līmenis, īpaši furgona versijām.
- Piekare ar laiku prasa uzmanību (īpaši priekšas sailentbloki).
Vidējā cena Latvijā:
€5500–€9500
Padoms:
Ja iespējams, meklē Tourneo Custom (2012+) versiju – tā ir klusāka un komfortablāka. Pirms iegādes pārbaudi, vai auto nav ievests kā “pārbūvēts furgons”.
3.Renault Master Passenger (2010–2018)
Kāpēc izvēlas:
Master ir lielākā izmēra busiņš ar līdz pat 17 sēdvietām. Piemērots koru, deju kolektīvu, bērnu grupu vai tūristu pārvadāšanai. Izvēlas arī tie, kas vēlas pārbūvēt par augsta standarta kemperi.
Plusi:
- Ļoti daudz vietas.
- Daudziem modeļiem ir klimatkontrole arī otrajā zonā.
- Dzinēji (īpaši 2.3 dCi) salīdzinoši uzticami, ja tiek pareizi kopti.
Mīnusi:
- Nav piemērots ikdienas lietošanai pilsētā – apgrūtinoša manevrēšana.
- Var būt agrāk ticis ekspluatēts profesionālā režīmā (pārvadājumi, noma) – liels nolietojums.
- Elektronikas gļuki (it īpaši bremžu un apgaismojuma sensori).
Vidējā cena Latvijā:
€7000–€12 000 (Passenger versijas)
Padoms:
Veic padziļinātu diagnostiku – bieži tiek slēpti ļoti lieli nobraukumi un defekti.
Iegādei izvēlies reģistrētu pasažieru versiju, nevis furgona pārbūvi.
4.Chrysler Grand Voyager (2008–2015)
Kāpēc populārs:
Lielisks komforta busiņš ar 7 sēdvietām, automātu un tipisku “amerikāņu sajūtu”. Piemērots ģimenēm, kas vēlas ērti ceļot, bet nevēlas furgona tipa vadāmību. Žanra klasika viennozīmīgi.
Plusi:
- Slīdošās durvis, ērta iekāpšana.
- “Stow’n’Go” sistēma – sēdekļi pazūd grīdā.
- Komfortabla gaita, laba skaņas izolācija.
Mīnusi:
- Remonta izmaksas augstākas (īpaši automātiskajai kārbai).
- Elektronikas kļūmes (durvis, gaisa spilveni, multimediji).
- Augsts degvielas patēriņš pilsētā.
Vidējā cena Latvijā:
€4500–€8000
Padoms:
Pērkot, obligāti pārbaudi automātisko kārbu, aizmugures amortizatoru stāvokli un vai darbojas visas elektriskās durvis.
5.Mercedes-Benz Vito / Viano (2004–2014)
Kāpēc izvēlas:
Vito pasažieru versija (Viano) ir ideāla luksusa klasei līdz 8 vietām. Tiek bieži izmantots transfēriem, korporatīviem braucieniem un reprezentācijai.
Plusi:
- Prestižs, laba vadāmība.
- Pieejami jaudīgi CDI dīzeļdzinēji.
- Lieliska skaņas izolācija un bagātīgs aprīkojums (Viano versijā).
Mīnusi:
- Slikta korozijas aizsardzība (īpaši T1N un agrīnie W639).
- Dārgas rezerves daļas un remonts salīdzinājumā ar Ford vai Renault.
- Aizmugurējo durvju un bremžu sistēmas īpatnības.
Vidējā cena Latvijā:
€6500–€11 000
Padoms:
Obligāti pārbaudi rūsas stāvokli, īpaši apakšā, pie sliekšņiem, ap bākas zonu. Viano versijas ar gaisa piekari – pārbaudi kompresora darbību un pneimatiku.
Foto: pexels.com
Kopējie ieteikumi, iegādājoties lietotu busiņu:
- Pārbaudi reģistrācijas tipu – pasažieru versijas nereti tiek pārbūvētas no kravas busiem.
- Veic pamatīgu diagnostiku un pārbaudi reālo nobraukumu.
- Apsver ekspluatācijas izmaksas: eļļas apjoms, riepas, bremzes un apdrošināšana šiem auto var būt dārgāka.
- Uzreiz budžetē ~€300–€500 pirmreizējai apkopei (jostu, šķidrumu, filtru maiņai).
- Apdomā novietošanas vietu – daudzi busiņi nav piemēroti pazemes vai standarta autostāvvietām.
Ja meklē busiņu ceļojumiem, pasākumiem vai lielākai ģimenei, Latvijā pieejamie modeļi piedāvā plašu izvēli – no praktiskā Ford Transit, komfortablā Grand Voyager, līdz luksusa Viano vai vispusīgā Multivan. Katram ir savi plusi un riski – viss atkarīgs no tava mērķa, budžeta un gatavības uzturēt šāda tipa auto.