Lietoti auto no Eiropas un ASV: ko ņemt vērā pērkot?


Avots: pexels.com

Kāpēc lielākā daļa auto Latvijā nāk no Vācijas?

Latvijas auto tirgus jau daudzus gadus ir cieši saistīts ar Vāciju – aptuveni katrs otrais importētais auto ir nācis tieši no turienes. Galvenais iemesls ir vāciešu attieksme pret tehniku: auto tiek regulāri apkopti, bieži mainīti un labi saglabāti. Tipiski vācieši maina mašīnu ik pēc 3–5 gadiem, kad beidzas līzings vai garantija. Tas nozīmē, ka Latvijā nonāk relatīvi jauni, tehniski kārtīgi spēkrati.

Tomēr jāņem vērā, ka nobraukumi bieži ir lieli – uz autobāņiem vienā gadā var sakrāties vairāk nekā 40 000 km. Arī interjers nereti izskatās vairāk nolietots, nekā varētu gaidīt pēc odometra rādījuma. Populāri modeļi no Vācijas: Volkswagen Passat, Golf, Audi A4 un Mercedes-Benz C klase.

Padoms: pārbaudi auto vēsturi ar “VIN dekoderi” vai oficiālo servisu, lai pārliecinātos, ka nobraukums nav koriģēts.

Nīderlandes auto: kompakti, aprīkoti un ekonomiski

Nīderlandē dzīves telpa ir šaurāka, tāpēc populārākie auto ir kompakti un ekonomiski. Holandieši mīl “mazos dīzeļus” un hibrīdus, jo degvielas cenas valstī ir augstas. Daudzi auto ir aprīkoti ar modernām tehnoloģijām un papildu aprīkojumu, jo subsīdijas mudina izvēlēties zaļākus risinājumus.

Tipiski auto no Nīderlandes – Renault Clio, Opel Astra, Toyota Auris, Peugeot 308.

Tomēr holandiešu auto mēdz būt nedaudz vairāk sarūsējuši, jo valsts klimats ir mitrs un ziemā izmanto sāli.

Padoms: rūpīgi pārbaudi sliekšņus, grīdu un arkas – rūsas defekti var izmaksāt dārgi.

Francijas auto: dizains, komforts un nianses ar elektroniku

Francijā populārākie ir vietējie zīmoli – Peugeot, Renault un Citroën. Šie auto bieži izceļas ar ērtu piekari un komfortablu salonu, kas piemērots garākiem braucieniem. Arī cenas parasti ir pievilcīgākas.

Tomēr franču auto ir slaveni ar kaprīzo elektroniku un dažkārt sarežģītāku konstrukciju. Latvijā bieži sastopami Peugeot 407, Renault Laguna, Citroën C4.

Padoms: pirms pirkuma pārliecinies, ka visas elektriskās sistēmas strādā – īpaši logi, klimata kontrole un gaismas. Elektronikas remonts var būt dārgs un laikietilpīgs.

Zviedrijas auto: drošība un skarbo apstākļu pārbaude

Zviedriem automašīna ir ne tikai pārvietošanās līdzeklis, bet arī drošības garants. Populārākie zīmoli – Volvo un Saab. Tie ir pazīstami ar pastiprinātu virsbūves izturību, plašiem drošības risinājumiem un lielāku komfortu. Zviedrijas auto parasti ir aprīkoti ar apsildāmiem sēdekļiem, spoguļiem un dažkārt arī stūri, kas Latvijā ir liels pluss.

Tomēr jāņem vērā, ka Zviedrijā ziemos ceļus bagātīgi kaisa ar sāli. Rezultāts – liels rūsas risks, it īpaši bremžu sistēmās un apakšā.

Padoms: obligāti pārbaudi auto uz pacēlāja, pievēršot uzmanību rūsai.

Lietuvas auto: “tirgus (elles) vārti” un kā pasargāt sevi no vilšanās

Lietuva bieži ir starpposms – tur nonāk automašīnas no visas Eiropas un ASV, kas pēc tam tiek tālāk pārdotas Latvijā. Lietuvas auto tirgus ir milzīgs un tajā var atrast ļoti izdevīgus piedāvājumus. Taču risks ir augsts – daudzi auto ir “atdzīvināti”, “salīmēti” vai “klonēti” pēc avārijām. Leiši nesmādē arī brutāli manipulētu nobraukumu.

Lietuvā populāri tirgot automašīnas no Francijas, Itālijas un Vācijas, kas Latvijā izskatās “labāk nekā dzīvē”, “tikko no Vācijas” un “viens saimnieks – pensionārs”.

Padoms: ja auto tiek piedāvāts no Lietuvas, obligāti pārbaudi to ar CSDD datiem, autoDNA vai līdzīgiem servisiem. Un atceries – skopais kā minimums maksā divkārt!

ASV auto: lēti, bet ar odometru un avāriju vēstures niansēm

Amerikas auto parasti nonāk Latvijā, jo pēc avārijām tos lēti izpērk izsolēs (Copart, IAAI u.c.). Lielākoties tie ir vidēja izmēra sedani un SUV – Ford Fusion, Chevrolet Malibu, Jeep Grand Cherokee. Lielākais pluss – zemāka cena nekā Eiropas analogiem un bagātīgs aprīkojums.

Tomēr jāņem vērā vairāki mīnusi: atšķirīgs standarts, piemēram, lukturi, iespējami nopietni avāriju bojājumi, kā arī detaļu pieejamība, kas var būt ierobežota.

Padoms: obligāti pārbaudi auto vēsturi caur Carfax vai Autocheck. Ja cena ir pārāk laba, lai būtu patiesība – visticamāk, tā arī ir.

Galvenie padomi pērkot auto no ārzemēm

  1. Vienmēr pārbaudi vēsturi – gan ar VIN, gan ar neatkarīgiem datu avotiem.
  2. Rūpīgi apskati auto – īpaši rūsas un elektronikas problēmas.
  3. Nepavelcies uz zemo cenu – bieži vien zemās cenas slēpj dārgus remontus.
  4. Izvērtē transportēšanas izmaksas – no ASV tās var pārsniegt 2000+ €, kas jāiekļauj gala cenā.
  5. Ņem līdzi speciālistu – pirms iegādes pārbaude var ietaupīt tūkstošiem eiro.

Katram reģionam ir savi plusi un mīnusi. Vācijas auto – kārtīgi, bet ar lieliem nobraukumiem. Nīderlandes – ekonomiski, bet rūsaini. Francijas – komforts, bet elektronikas kaprīzes. Zviedrijas – drošība, bet sāls bojājumi. Lietuvas – liels piedāvājums, bet liels risks. ASV – cena un aprīkojums, bet bieži vien avāriju vēsture.

Gudrs pircējs vienmēr pārbauda vēsturi, apskata auto dzīvē un neļaujas “saldam piedāvājumam”, kas slēpj problēmas.

Avots: pexels.com