Kādi lietoti auto ir vispopulārākie Latvijā?


Katru gadu Latvijā tiek importēti gandrīz 50 000 lietoti auto, kas ir ievērojami vairāk par pārdoto jaunu auto skaitu (ap 20 000). Un, lai gan jaunu auto iegādē izvēle bieži tiek veikta par labu benzīna vai hibrīda dzinējiem lietotu automašīnu tirgū pārliecinoši dominē dīzeļdzinēji, kas sastāda vairāk nekā 80% no pārdoto lietoto automašīnu skaita.

Vispopulārākie lietotu automašīnu modeļi Latvijā pārsvarā ir ražoti Vācijā. 2018. gadā populārākais modelis bija Audi A4, kam seko VW Golf un Audi A6. Ceturto un piekto vietu dala BMW 3. sērija un VW Passat. TOP 10 populārāko lietoto auto otru daļu noslēdz BMW 5.sērija, Volvo V70, Volvo XC90, VW Touran un Opel Zafira.

Interesanti, ka Latvijas lietotu auto tirgū sāk parādīties arī elektromobiļi – 2018. gadā tādi reģistrēti 22. No tiem populārākais ir Nissan Leaf, kam seko Citroen C-zero, BMW i3 un Tesla Model S.

Vidējā Latvijā importētā lietotā auto vecums ir aptuveni 11 gadi, kas ir nedaudz pasliktinājies, salīdzinājumā ar 2017. gadu, kad tas bija 10,8 gadi. Taču jāatzīmē, ka šobrīd arī šādos 10 gadus vecos lietotos auto ir pieejamas dažādas modernas drošības funkcijas, kā avārijas bremzēšana un multimediju sistēmas ar skārienjūtīgiem ekrāniem.

Arī Latvijā ievesto lietoto auto izcelsmes valstu sarakstā izteikti dominē Vācija. Taču, salīdzinot ar 90.-tajiem gadiem, nu jau vērā ņemams skaits auto tiek ievesti no Francijas, Šveices, Dānijas un Zviedrijas.

2019.gadā galvenās izmaiņas lietotu auto tirgū iespējamas saistībā ar transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa izmaiņām. Automašīnām, kas ražotas pēdējo 10 gadu laikā šis nodoklis turpmāk tiks piemērots, ņemot vērā ražotāja norādītos CO2 izmešu rādītājus. Nodokļa izmaiņas negatīvi skars galvenokārt automašīnas ar liela tilpuma benzīna un dīzeļdzinējiem. Samazināts nodoklis attiecīgi būs mazlitrāžas automašīnām un it īpaši hibrīda automobiļiem. Nav gan sagaidāms, ka tas varētu viest korekcijas dīzeļdzinēju popularitātē – visticamāk samazināsies tikai motoru tilpums, jo salīdzinot vienādas litrāžas benzīna un dīzeļa dzinējus, pārsvarā dīzeļa dzinējs joprojām būs izdevīgāks, jo tam būs gan mazāks ekspluatācijas nodoklis, gan degvielas patēriņš.