Septiņi iemesli, kāpēc elektroauto liks vilties


Latvijā jau šobrīd reģistrēts vairāk nekā 5000 elektroautomobiļu, un to skaits tikai turpina pieaugt. Vairums ierasto iekšdedzes dzinēju piekritēju ir gatavi sekot modes kliedzienam, īsti neapzinoties, cik jaunās un iekārotās “elektriskās bikses” patiesībā var būt neērtas, taču stils prasa upurus, un sķietamo ieguvumu vārdā autobraucēji ir gatavi pieciest norīvētu cirksni, mierinot sevi ar pseidoekoloģijas un izdevīguma argumentiem. Tomēr, pirms ļauties nepārdomātai pūļa histērijai un sajūsmai, piedāvājam 7 iemeslus, kāpēc elektrisks spēkrats liks jums vilties.

Nr. 1: Mazāk nekā solīts

Viens no būtiskākajiem un vērtētākajiem aspektiem, izvēloties elektroauto, ir tā veicamais attālums, ko iespējams nobraukt ar vienu pilnu uzlādi. Jāsaka, ka auto ražotāji to apzinās, tāpēc arī katrs nākamais modelis ripo arvien tālāk. Taču pilnīgi ikviens elektroauto īpašnieks jums apliecinās, ka ražotāja norādītie, piemēram, 330 kilometri neatbilst realitātei. Labi, ja izdosies izspiest 250 km, turklāt ziemas apstākļos- labi, ja 100. Tāpēc to, cik tālu elektriskais zirgs spēj aizauļot, jūs sapratīsiet pats pēc pirmā piedzīvojumiem pilnā brauciena, piemēram, no Rīgas uz Liepāju.

Avots: freepik.com

Nr. 2: Akumulatori jaunāki nekļūst

Vēl jāsaprot, ka jūsu auto potenciālu ietekmēs auto bateriju kvalitāte. Kā jebkuram lādējamam enerģijas nesējam arī elektroauto akumulatoriem ir ierobežots dzīves cikls. Tas nozīmē, ka pēc x uzlādes reižu skaita akumulators vairs nebūs lādējams. Labākajā gadījumā tas funkcionēs sešus līdz astoņus gadus, taču reāli jau pēc pāris gadiem jutīsiet, ka to attālumu, ko agrāk veicāt ar vienu uzlādi, vairs nespējat bez papildus uzlādes veikt.

Nr. 3: Lietots kaķis maisā

Pirkt lietotu elektroauto pavisam noteikti ir neprāts, ja vien pats neesat parliecinājies par auto veiktspēju. Pārdevējs, visticamāk, jums sauks ražotāja minētos veicamā attāluma skaitļus, teiks, ka uz baterijām vēl četrus gadus var paļauties, solīs, ka ar vienu uzlādi varēsiet šķērsot visu Latviju, pa ceļam vēl uzbraucot Gaiziņā utt., bet noklusēs to, ka ziemā jaudas knapi pietiks no mājas līdz bērnudārzam un atpakaļ.

Nr. 4: Priekšrocības nav mūžīgas

Jāatzīst, ka šobrīd elektromobīļu īpašniekiem ir virkne kārdinošu labumu: tie var lepni aizstūrēt garām sastrēgumam pa sabiedriskā transporta joslu, bez maksas novietot auto lielāko pilsētu stāvvietās, nemaksāt iebraukšanas maksu Jūrmalā, nemaksāt ikgadējo ceļa nodokli, turklāt joprojām, pērkot elektroauto, pienākas valsts atbalsts 4500 eiro jauna auto un 2500 lietota elektro auto gadījumā. Taču, kā jau visām pasakām, arī šai pienāks beigas. Sasniedzot zināmu elektroauto īpatsvaru satiksmē, valsts motivācija iekārdināt autobraucējus, radikāli mainot viņu auto orientāciju, beigsies. Turklāt tas notiks ātrāk, nekā jūs ar to būsiet rēķinājušies.

Nr. 5: Pseido ekoloģija

Grētas Tūnbergas iedvesmota, virkne sabiedrības vienā dienā pamodās ar atjaunojamo energoresursu pārliecību, un tas patiešām ir apsveicami. Tomēr ekoloģiskais reklāmas jājamzirgs ir tuvu savam spēku izsīkumam, jo caur ekoloģisko un ilgtspējas prizmu var labāk pārdot jebko. Nākotnes zaļās pasaules vārdā mēs akli sekojam elektroauto trendam, nemaz neapzinoties, ka emisijas, kas rūpnieciskā ceļā tiek radītas, lai saražotu vienu elektroauto, vairākas reizes pārsniedz to izmešu skaitu, ko radītu tas pats auto ar iekšdedzes dzinēju.

Nr. 6: Greizā ekonomika

Elektroauto ražotāji, virkne institūciju un to interešu pārstāvji aktīvi kultivē stereotipu, ka elektrauto ir ekonomiski izdevīgāks nekā ierastā auto eksplutācija. Taču ir pierādīts, ka 10 gadu griezumā šīs izmaksas ir līdzīgas. Būtiski pieminēt, ka vidējais autobraucējs auto maina krietni biežāk, tātad neatpelnot dārgo cenu, kas jāmaksā par šo elektrisko pārvietošanās privilēģiju, pieskaitot, piemēram, autonomas lādēšanas stacijas ierīkošanu savā dzīves vietā, kas ierasti izmaksā krietnus pāris tūkstošus. Turklāt nekad nav īsti iespējams prognozēt kārtējos sadales tīkla tarifu un elektroenerģijas cenu kāpumus, kas sākotnējo ekonomiskā izdevīguma ilūziju dara tikai drūmāku.

Avots: freepik.com

Nr. 7: Tikai mīnusi

Elektroauto būtu jāpārvietojas, pateicoties plusu un minūsu plūsmai, taču realitātē ir vieni vienīgi mīnusi. Vai zinājāt, ka lepnu elektroauto bagāžniekos nereti atrodas ar dīzeli darbināmi ģeneratori, ko īpašnieki vizina līdzi, lai nepaliktu uz ceļa vai sastrēgumā uz Vanšu tilta, bet vismaz cieņpilni varētu nokļūt līdz tuvākajam uzlādes punktam, kuru mums joprojām ir stipri par maz. Līdz ar to jārēķinās, ka pusceļā uz Liepāju Saldus Nestē gaidīsiet vairākas stundas līdz tiksiet pie uzlādes un varēsiet turpināt ceļu. Arī tie, kuri jūsmo par eauto dinamiku, būs vīlušies, jo līdz nākamajam luksoforam un pie tukša akumulatora jūs nonāksiet vienlaicīgi – vienā rāvienā. Visu beigās apdomājiet, ko teiksiet saviem nosalušajiem bērniem ziemā pēc slēpošanas, kad nevarēsiet uzsildīt pienācīgi salonu, pretējā gadījumā riskējat netikt līdz mājai.

Elektroauto nenoliedzami ir stilīga un eleganta rotaļlieta, taču ikdienā praktiskums ir daudz būtiskāks. Un to šobrīd vislabāk nodrošinās pārbaudītas vērtības – jauni un lietoti auto ar iekšdedzes dzinējiem.